Вопросы, пожелания, недовольства, нехватка функционала по новому движку

Перспективы и практические шаги по судебному решению проблемы повышения пенсий.

slavovich

подполковник
Регистрация
22 Апр 2010
Сообщения
14,401
Симпатии
22,253
2. Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо зменшення відсоткового значення розміру пенсії з 83% до 70% сум грошового забезпечення.
Ну хоть здесь им команды ещё не было, как то Гройсманы пропустили это мимо ушей.
 

iip

капитан
Регистрация
23 Сен 2010
Сообщения
902
Симпатии
559
P/S Специально для iip на его вопрос - "Соціальна пенсія – щомісячна грошова виплата, яка призначається та виплачується на підставі норм Закону України «Про пенсійне забезпечення» непрацюючим громадянам, крім інвалідів дитинства, які не мають право на трудову пенсію. " Именно такую, похожую на неё, пенсию и выплачивают насильно пенсионерам милиции сейчас, так как она не может называться трудовой (за вислугу или по возрасту) потому что не считалась с милицейского денежного обеспечения.
Заметил PS в первоначальном сообщении.

Понял, что потенциальные заявители получают пенсию согласно Закону України «Про пенсійне забезпечення», а не согласно ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Вопросов больше нет.
 

petrovi4

старший сержант
Регистрация
28 Янв 2010
Сообщения
94
Симпатии
55
Підскажіть, як треба відповісти на таке заперечення ПФ "Позивач самостійно визначивши надбавки,що мають бути включені для перерахунку пенсії,порушує норми процесуального права,оскільки у відповідності до КАСУ завданням суду є виключно оцінка законності дій\бездіяльності,чи рішень субєкта владних повноважень та не може підміняти держ. орган,рішення якого оскаржуються.приймаючи замість рішення ,яке визнається протиправним.інше рішення.яке б відповідало закону.Спасибо.
 

Marat1961

старший прапорщик
Регистрация
5 Янв 2013
Сообщения
387
Симпатии
517
Ну хоть здесь им команды ещё не было, как то Гройсманы пропустили это мимо ушей.
Справа в тому що ще до розгляду зразкової справи судді ВС неодноразово розглядали аналогічні справи і залишали без змін аналогічні рішення. Тому ці з судді не можуть визнавати що раніше вони ухвалювали незаконні рішення. Мені відомо про 4 справи які були розглянунуті у ВС до зразкової справи
 

slavovich

подполковник
Регистрация
22 Апр 2010
Сообщения
14,401
Симпатии
22,253
Тому ці з судді не можуть визнавати що раніше вони ухвалювали незаконні рішення.
Наши судьи всё могут, ранее они в решениях указывали про верховенство права, что закон выше постанов КМУ, сейчас же они указывают, что постановы направлены на выполнение закона и всё нормально, а то, что при этом нарушается суть закона, они этого не замечают, так что если бы было указание принимать 70%, они бы смело принимали, невзирая на свои прошлые решения. Вот и зразкова по Федышеву пример, у меня в пенсии остались только оклад, звание, выслуга и секретка, то есть уменьшили составляющие моей пенсии, хотя эти составляющие сейчас платятся действующим, то есть ухудшили мои социальные условия, про которые у ВС было решение, что их нельзя ухудшать, а сейчас уже можно, это если в двух словах, так что всё нормально, могут они менять свои решения, если на то будет воля божья.
 

iip

капитан
Регистрация
23 Сен 2010
Сообщения
902
Симпатии
559
Підскажіть, як треба відповісти на таке заперечення ПФ "Позивач самостійно визначивши надбавки,що мають бути включені для перерахунку пенсії,порушує норми процесуального права,оскільки у відповідності до КАСУ завданням суду є виключно оцінка законності дій\бездіяльності,чи рішень субєкта владних повноважень та не може підміняти держ. орган,рішення якого оскаржуються.приймаючи замість рішення ,яке визнається протиправним.інше рішення.яке б відповідало закону.Спасибо.
Я когда-то давал ссылку
https://racurs.ua/1551-konec-mukam-sizifa-k-voprosu-o-diskrecionnyh-polnomochiyah.html

Возможно содержание статьи о Вашей проблеме. Прочтите.
 

старик62

рядовой
Регистрация
10 Апр 2016
Сообщения
43
Симпатии
77
Шановні колеги! В мене таке питання до Вас у кого є практика як стягнути судовий збір з ПФУ за рішенням суду, так як казначество не має рахунків ПФУ із яких можливо стягнути судовий збір. ПФУ має рахунки в ощадбанку, а Казначейство не є виконавчою службою і невправі стягувати кошти з тих рахунків. Згідно Закону про виконавче провадення стягнення коштів бюджетного фінансування покладено на Казначейство. Як мені повідомили в Казначействі потрібно ждати поки поступлять кошти для цих цілей. То може в кого є практика як їх можливо стягнути, поділіться будь ласка.
 
Регистрация
7 Янв 2019
Сообщения
28
Симпатии
28
Есть очередность взыскания долга с ПФУ. Сначала взыскивают долги по зарплате, потом по пенсии, потом по регрессам и т.д. Взыскание судебных издержек стоит далеко от начала этого списка... Это я описал Вам образно тот ответ,который получил на мое обращение в казначейство по вопросу о том, сколько лет мне ждать возврата судебных издержек :( :)
 

slavovich

подполковник
Регистрация
22 Апр 2010
Сообщения
14,401
Симпатии
22,253
Шановні колеги! В мене таке питання до Вас у кого є практика як стягнути судовий збір з ПФУ за рішенням суду, так як казначество не має рахунків ПФУ із яких можливо стягнути судовий збір. ПФУ має рахунки в ощадбанку, а Казначейство не є виконавчою службою і невправі стягувати кошти з тих рахунків. Згідно Закону про виконавче провадення стягнення коштів бюджетного фінансування покладено на Казначейство. Як мені повідомили в Казначействі потрібно ждати поки поступлять кошти для цих цілей. То може в кого є практика як їх можливо стягнути, поділіться будь ласка.
Вернул два судсбора, когда возвращал первый, казначейство мне сказало, чтобы в ПФ тоже подал заяву с копией исполнительного для казначейства, тоже интересовался, зачем мне это делать, они примерно так и ответили, как вы описали, что ПФ обязан выполнить этот пункт решения добровольно, а казначейство будет контролировать, второй судсбор вернул буквально в этом январе, оба сбора мой ПФ вернул мене в течении недели без особых проблем, казначейство чуть позже мне звонило узнать про исполнение, у нас так, дополнительно послал в ПФ звернення через личный кабинет, вот их ответ
Розглянув Ваше звернення на Веб – портал Пенсійного фонду України від
15.01.2019, головне управління повідомляє, що на виконання судового
рішення по справі № ....... судові витрати зі сплати судового збору у
розмірі 371,40 грн. були сплачені за наданими Вами платіжними
реквізитами 18.01.2019, що підтверджується платіжним дорученням № 162
від 18.01.2019.
 

старик62

рядовой
Регистрация
10 Апр 2016
Сообщения
43
Симпатии
77
Вернул два судсбора, когда возвращал первый, казначейство мне сказало, чтобы в ПФ тоже подал заяву с копией исполнительного для казначейства, тоже интересовался, зачем мне это делать, они примерно так и ответили, как вы описали, что ПФ обязан выполнить этот пункт решения добровольно, а казначейство будет контролировать, второй судсбор вернул буквально в этом январе, оба сбора мой ПФ вернул мене в течении недели без особых проблем, казначейство чуть позже мне звонило узнать про исполнение, у нас так, дополнительно послал в ПФ звернення через личный кабинет, вот их ответ
Дякую. Попробую за Вашою підказкою.
 

Detective2013

старший прапорщик
Регистрация
11 Дек 2015
Сообщения
266
Симпатии
375
Сейчас, после принятия решения по зразковой по иску к ЛК суды возобновляют производтва по таким делам и двое моих товарищей на прошлой неделе уже по почте получили решения об отказе в удовлетворении исковых требований. У меня такой вопрос. Подавал ли уже кто или может собирается подавать после получения отказа по 1-й инстанции апеляцию и может ли кто поделиться со мной образцом такой апеляции. И еще вопрос, после апеляционного рассмотрения, нужно ли будет подавать еще и кассацию для дальнейшего обращения в ЕСПЧ ? Спасибо. Моя почта : brig620@gmail.com
 

ASPID

старший прапорщик
Регистрация
16 Июн 2014
Сообщения
319
Симпатии
201
Ну хоть здесь им команды ещё не было, как то Гройсманы пропустили это мимо ушей.
Поглядим, что "решат" решалы з Великої Палати Верховного Суду !
Может им "вовремя" позвонят из КМУ - удивляться, как и радоваться, полагаю, нечему.
 

ASPID

старший прапорщик
Регистрация
16 Июн 2014
Сообщения
319
Симпатии
201
Розгляд справи 826/3783/18 в Окружному адміністративному суді міста Києва заплановано на 06.02.2019 р.

Уважаемый kashtan что по рассмотрению этого дела??????:
Ждет вся Украина!!!!
Заседания не было, судья Бояренцева заболела. :confused:
Отака х@рня, малята !
 

ASPID

старший прапорщик
Регистрация
16 Июн 2014
Сообщения
319
Симпатии
201
Наши судьи всё могут, ранее они в решениях указывали про верховенство права, что закон выше постанов КМУ, сейчас же они указывают, что постановы направлены на выполнение закона и всё нормально, а то, что при этом нарушается суть закона, они этого не замечают, так что если бы было указание принимать 70%, они бы смело принимали, невзирая на свои прошлые решения.
У нас даже на решения Конституционного суда по-моему никто (если ЭТО не касается его персонального кармана) НЕ реагирует !
Это - раз
А это - два
И что нам с этих решений ???
 
Последнее редактирование:

Андрей1111

полковник
Регистрация
12 Авг 2011
Сообщения
1,178
Симпатии
1,178
не дивлячись на рішення Великої Палати є ще нормальні судді і почитайте як викладена позиція прям текст для звернення до ЄСПЛ:
http://reyestr.court.gov.ua/Review/79609378
 

Пешеход

Идущий пешком
Регистрация
5 Фев 2019
Сообщения
222
Симпатии
428
не дивлячись на рішення Великої Палати є ще нормальні судді і почитайте як викладена позиція прям текст для звернення до ЄСПЛ:
http://reyestr.court.gov.ua/Review/79609378
Доступ тимчасово обмежено!
У зв'язку з великим навантаженням на сервер пошукової системи " Єдиний державний реєстр судових рішень " (або з інших технічних причин) доступ тимчасово обмежено.
Зачекайте деякий час та спробуйте знову.

© 2006-2018 Державна судова адміністрація України
 

slavovich

подполковник
Регистрация
22 Апр 2010
Сообщения
14,401
Симпатии
22,253
Доступ тимчасово обмежено!
04 лютого 2019 року № 826/13665/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Федорчука А.Б., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом
ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, ІПН НОМЕР_1)​
до​
Київського обласного військового комісаріату (04053, м. Київ, пров. Артилерійський, 5в, код ЄДРПОУ 07910662) Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області (04071, м. Київ, вул. Ярославська, 40, код ЄДРПОУ 22933548)​
про​
визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії ,​
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И:​

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) з адміністративним позовом до Київського обласного військового комісаріату (далі по тексту - відповідач-1), Управління Пенсійного фонду України в Київській області (далі по тексту - відповідач-2), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Київського обласного військового комісаріату щодо відмови скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку для перерахунку пенсії позивача та зобов'язати Київський обласний військовий комісаріат скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 35 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами - 10 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області щодо не проведення ОСОБА_1 перерахунку пенсії та зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Київській області нарахувати і виплачувати ОСОБА_1 пенсію, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: 35 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %, починаючи з 01 січня 2018 року.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що Київським обласним військовим комісаріатом із порушенням положень Конституції України, Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» №2011-ХІІ від 20 грудня 1991 року (далі також - Закону №2011), Закону України «Про Пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі також - Закон №2262), Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі також - Порядок №45), постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» (далі також - Постанова №393), постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі також - Постанова №103), постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі також - Постанова №704) було протиправно не включено до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України такі види грошового забезпечення: премія - 35 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %.

Як наслідок протиправних дій відповідача-1, відповідач-2 протиправно не нараховує і не виплачує позивачу пенсію з урахуванням таких додаткових видів грошового забезпечення: премія - 35 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 серпня 2018 року відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного провадження.

Представник відповідача-2 копію вказаної ухвали суду від 29 серпня 2018 року отримав 05 вересня 2018 року, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення.

Представник відповідача-2 відзиву на адміністративний позов у визначений судом строк не надав.

Представник відповідача-1 копію вказаної ухвали суду від 29 серпня 2018 року отримав 07 вересня 2018 року, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відповідач-1 надав відзив на позовну заяву в якому заперечує проти позовних вимог та зазначає, що довідки видаються державним органом, з якого особу було звільнено із служби. Комісаріат не уповноважений надавати органам Пенсійного фонду України довідки про додаткові види грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби. При цьому, Комісаріат у відзиві на позовну заяву зазначає, що Пенсійний фонд України та його головні управління мають право перевіряти правильність складення довідок.

З огляду на викладене вище та відсутність клопотань про розгляд справи у судовому засіданні, справа розглядається в порядку спрощеного провадження без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі, на підставі наявних у справі матеріалів (у письмовому провадженні).

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач проходив військову службу у Збройних Силах України та був звільнений у запас.

ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років у розмірі 50 % грошового забезпечення відповідно до вимог Закону №2262 та перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Київській області.

04 липня 2018 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області із проханням:

1) повідомити на підставі яких нормативних документів та в зв'язку з чим під час перерахунку його пенсії не враховані додаткові види грошового забезпечення, а саме: робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія, основний розмір пенсії 50 % грошового забезпечення;

2) провести перерахунок та доплату до його пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення (робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія), основний розмір пенсії 50 % грошового забезпечення) з 01 січня 2018 року, з урахуванням виплачених сум.

Крім того, 04 липня 2018 року позивач звернувся до Комісаріату із проханням: 1) повідомити на підставі яких нормативних документів та у зв'язку з чим під час перерахунку його пенсії не враховані додаткові види грошового забезпечення, а саме: робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія, основний розмір пенсії 50 % грошового забезпечення; 2) провести перерахунок та доплату до його пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення (робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія), основний розмір пенсії 50 % грошового забезпечення) з 01 січня 2018 року, з урахуванням виплачених сум.

07 серпня 2018 року Головне управління Пенсійного фонду України в Київській області листом №2424/Б-01 повідомило, що відповідно до Порядку №45 функції визначення вислуги років, розміру грошового забезпечення, в тому числі визначення розміру посадового окладу, окладів за військове звання та інших складових, покладено на уповноважені органи відповідних силових структур. Органи Пенсійного фонду виконують функції тільки з призначення та перерахунку пенсії , а функції визначення вислуги років, розміру грошового забезпечення чи окремих його складових для обчислення пенсій виходять за межі нашої компетенції (постанова КМУ від 02.11.2006 р. №1522). Водночас, позивачу вказали, що пенсія перерахована та виплачується згідно норм чинного законодавства.

09 серпня 2018 року листом №1/2/3949 Комісаріат надав відповідь на запит позивача, в якому, серед іншого повідомив, що відповідач-1 не уповноважений надавати органам Пенсійного фонду довідки про додаткові види грошового забезпечення, звільнених з військової служби, як того просить заявник.

Вважаючи, що відповідачі діяли із порушеннями чинного законодавства, та враховуючи те, що позивач має право на отримання пенсії із врахуванням додаткових видів грошового забезпечення (робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія, основний розмір пенсії 50 % грошового забезпечення), ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом №2011 (тут і далі по тексту всі нормативно правові акти зазначені у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) визначено основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Частиною 1 статті 9 Закону №2011 встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Відповідно до ч. 2 статті 9 Закону №2011 до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Частиною 1 статті 15 Закону №2011 передбачено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону №2262.

Законом №2262 визначаються умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі.

Частиною 3 статті 43 Закону №2262 передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Окрім того, п. 2 Постанови №704 визначено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Згідно з вимогами п. 7 Постанови №393 пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення:

- відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;

- щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії.

Таким чином, судом встановлено, що положеннями профільного нормативно-правового акту передбачено, що пенсії обчислюються із вираховуванням як посадових окладів, так і додаткових видів грошового забезпечення. Аналогічні за змістом положення містяться і в підзаконних нормативно-правових актах.

Факт обчислення розміру пенсії позивача із врахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення підтверджено в довідці, наданій відповідачем-2.

За правилами ч. 18 статті 43 Закону №2262 у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Пунктами 1 та 2 Постанови №103 постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262 до 1 березня 2018 року, з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до Постанови №704.

Виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 року у такому розмірі: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

Отже, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених Постановою №103, у позивача виникло право на перерахунок пенсії (відповідачі не заперечують факт виникнення у позивача права на перерахунок пенсії).

Пунктом 2 Порядку №45 визначено, що Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін'юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв'язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС.

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Пунктом 3 Порядку №45 визначено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Окрім того, п. 7 Постанови №103 визначено, що Міністерству оборони після набрання чинності цією постановою забезпечити оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку №45.

Згідно абзаців 2, 4 та 5 п. 2.8 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року №937, на обласні військові комісаріати покладаються, зокрема, функції з:

- оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби;

- визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону, Постанов №393 та Порядку №45 і Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (зі змінами);

- складання та подання до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення пенсіонерів із числа осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей під час перерахунків пенсій.

Як вбачається із матеріалів справи, Комісаріат направив довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням окладів за посадою, військовим званням, відсотковою надбавкою за вислугу років, що визначення станом на 01 березня 2018 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704.

Як стверджує позивач, в наданій Комісаріатом довідці про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України визначено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого №103 розміру посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової набавки за вислугу років за відповідною посадовою, за нормами, чинними на 01 березня 2018 року, становить: посадовий оклад - 4 930,00 грн.; оклад за військове звання - 1 410,00 грн.; надбавка за вислугу років (45 %) - 2 853,00 грн.

При цьому, вказана довідка не містить даних про розмір додаткових видів грошового забезпечення, а саме: робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія.

Таким чином, суд приймає до уваги, що саме відповідач-1 надає довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій відповідачу-2, на підставі яких останній проводить нарахування та виплату пенсій.

З огляду на вказане, суд критично ставиться на посилання відповідача-1 що Комісаріат не уповноважений надавати органам Пенсійного фонду України довідки щодо грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби.

Відповідно до довідки про перерахунок пенсії Пенсійна справа НОМЕР_2 - Міноборони пенсія за вислугу років ОСОБА_1, наданої Головним управлінням Пенсійного фонду України в Київській області, перерахунок з 01 травня 2018 року здійснювався із сум грошового забезпечення: посадовий оклад - 4 930,00 грн.; оклад за військове звання - 1 410,00 грн.; надбавка за вислугу років (45 %) - 2 853,00 грн.

Вказана довідка Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області аналогічно не містить даних про розмір додаткових видів грошового забезпечення, а саме: робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія.

Водночас, відповідно до наданого Головним управлінням Пенсійного фонду України в Київській області розрахунку пенсії за вислугу років по пенсійній справі НОМЕР_2 для ОСОБА_1 вбачається, що пенсія позивачу призначена (обчислена) з 01 січня 2007 року із наступних сум з грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військове звання; процентна надбавка за вислугу років 35 %; робота з таємними виробами, носіями, документами - 10 %; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас - 2,5 %; надбавка за особливо важливі завдання - 50 %, премія - 35 %.

Таким чином, до дати проведення перерахунку 01 травня 2018 року розміру пенсії, позивачу проводились нарахування та виплати пенсій із врахуванням додаткових видів грошового забезпечення (робота з таємними виробами, носіями, документами; надбавка за кваліфікацію, в/сл. 2 клас; надбавка за особливо важливі завдання, премія).

Відповідачі вказують, що п. 5 Порядку №45 21 березня 2018 року було викладено в новій редакції Постановою №103. Відповідно до нової редакції не передбачено можливість врахування додаткових видів грошового забезпечення при проведенні перерахунку розміру пенсії, тому позивачу було правомірно не враховано такі розміри додаткових видів грошового забезпечення: надбавка за особливо важливі завдання; премія.

Щодо вказаних доводів відповідачів суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Право на виплати зі сфери соціального забезпечення було включено до змісту ст. 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод. У рішенні Європейського суду з прав людини від 16 грудня 1974 року по справі «Міллер проти Австрії» Суд встановив принцип, згідно з яким обов'язок сплачувати внески у фонди соціального забезпечення може створити право власності на частку активів, які формуються відповідним чином. Позиція Суду була підтверджена і в рішенні «Гайгузус проти Австрії» від 16 вересня 1996 року, якщо особа робила внески у певні фонди, в тому числі пенсійні, то такі внески є часткою спільних коштів фонду, яка може бути визначена у будь-який момент, що, у свою чергу, може свідчити про виникнення у відповідної особи права власності.

Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини викладеної в п.23 по справі «Кечко проти України» (заява №63134/00, рішення від 08 листопада 2005 року) в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними.

Водночас, суд звертає увагу, що відповідачами не заперечується факт сплати позивачем відповідних соціальних внесків з нарахованих позивачу щомісячних додаткових грошових винагород.

Більше того, як вже зазначалось судом, положеннями профільного нормативно-правового акту (ч. 3 статті 43 Закону №2262) передбачено, що при обрахунку пенсії мають враховуватись щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, які виплачувались військовослужбовцю. Аналогічні положення визначені в п. 2 Постанови №704 та п. 7 Постанови №393.

За правилами ч. 3 статті 1-1 Закону №2262 зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Натомість, суд звертає увагу, що норми профільного нормативно-правового акту є діючими, чинними та не зупиненими. Жодних змін, щодо зміни порядку розрахунку базового грошового забезпечення для пенсії не вносились.

Варто звернути увагу, що абзац 1 пункту 5 Порядку №45 фактично змінюються норми та умови пенсійного забезпечення передбачені Законом №2262, оскільки при первинному розрахунку розміру пенсії додаткові види грошового забезпечення для осіб враховуються, а при проведенні перерахунку, на підставі Положення №45 - вже не враховуються. Такі дії призводять до того, що додаткові види грошового забезпечення виключаються з переліку, що враховується для обрахунку пенсії. Це свідчить, що абзац 1 пункту 5 Порядку №45 не відповідає статті 1-1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Окрім того, статтею 8 Конституції України закріплено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Принцип верховенства права сформувався як інструмент протидії свавіллю держави, що виявляється в діях її органів як у цілому, так і окремих із них. Верховенство права - це розуміння того, що верховна влада, держава та її посадові особи мають обмежуватися законом.

Європейська комісія «За демократію через право» (Венеційська комісія) в доповіді «Верховенство права», схваленої Венеційською Комісією на 86-му пленарному засіданні (Венеція, 25- 26 березня 2011 року) відзначила, що верховенства права, що включає такі критерії: законність, включаючи прозорий, підзвітний та демократичний процес введення в дію приписів права; юридична визначеність; заборона свавілля; доступ до правосуддя, представленого незалежними та безсторонніми судами, включно з тими, що здійснюють судовий нагляд за адміністративною діяльністю; дотримання прав людини; заборона дискримінації та рівність перед законом.

В п. 42 вказаної доповіді Венеційської комісії визначено, що принцип «законності» означає, що приписів права (law) слід неухильно дотримуватись. Ця вимога поширюється не лише на фізичних осіб, а й на владні структури, суб'єктів публічного та приватного характеру. Позаяк необхідна умова законності висувається до діяльності посадових осіб, то вона також вимагає, щоб посадові особи мали уповноваження на свої дії та діяли в межах наданих їм повноважень.

В п. 44 вказаної доповіді Венеційської комісії визначено, що принцип «Юридична визначеність» означає, що держава зобов'язана дотримуватись законів (the laws), які запровадила, і застосовувати їх у передбачуваний спосіб та з логічною послідовністю. Передбачуваність означає, що закон має бути, за можливості, проголошений наперед - до його застосування, та має бути передбачуваним щодо його наслідків: він має бути сформульований з достатньою мірою чіткості, аби особа мала можливість скерувати свою поведінку.

Конституційний Суд України у своїх рішеннях неодноразово наголошував на тому, що принцип юридичної визначеності вимагає ясності й однозначності правової норми та забезпечення того, що ситуації й правовідносини залишалися передбачуваними. Громадяни мають бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано, тобто набуте право не може бути скасоване, звужене (праві позиції Конституційного Суду України в таких рішеннях: від 22.09.2005 року №5-рп/2005, від 29.06.2010 року №17- рп/2010, від 22.12.2010 року №23-рп/2010, від 11.11.2011 року №10-рп/2011).

Більше того, за ч. 2 статі 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

У рішенні Європейського Суду з прав людини по справі «Стіл та інші проти Сполученого Королівства» від 23.09.1998 року Європейський Суд наголосив, що національне право має відповідати поняттю «законність», визначеному Конвенцією, яка вимагає, щоб усе право - писане чи неписане - було достатньо чітким, щоб дозволити громадянинові, у разі потреби - з належною консультацією, передбачати певною мірою за певних обставин наслідки, які може спричинити така дія.

У рішенні Європейського Суду з прав людини по справі «Олссон проти Швеції» від 02.03.1988 року Європейський суд з прав людини прийшов до висновку, що яка-небудь норма не може вважатися «законом», якщо вона не сформульована з достатньою точністю так, щоб громадянин самостійно або, якщо знадобиться, з професійною допомогою міг передбачити з часткою ймовірності, яка може вважатися розумною в даних обставинах, наслідки, які може спричинити за собою конкретну дію... Фраза «передбачено законом» не просто відсилає до внутрішнього права, але має на увазі і якість закону, вимагаючи, щоб останній відповідав принципом верховенства права. Таким чином, мається на увазі, що у внутрішньому праві повинні існувати певні заходи захисту проти свавільного втручання публічних властей у здійснення прав, охоронюваних inter alia п.1 ст.8.

Натомість, в положеннях профільного Закону відсутні правові підстави, які б чітко передбачали, що при перерахунку пенсії військовослужбовця не будуть враховуватись щомісячні додаткові види грошового забезпечення, які враховуються при проведенні нарахування пенсії особі.

Окрім того, положеннями абз. 2 п. 5 Порядку №45 передбачено, що особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи, серед іншого, і щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Відповідно до затвердженої форми довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), затвердженої Додатком №3 до Порядку №45 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) зафіксовано і графу для визначення додаткових надбавок та премій.

Таким чином, підзаконним нормативно-правовим актом (Порядком №45), встановлені різні методики перерахунку розмірів пенсій, а саме:

- для осіб, які перебували на військовій службі, Службі судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, - без врахування щомісячних додаткових видів грошового забезпечення;

- для осіб, які перебували на службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції - із врахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.

Преамбулою Закону №2262 передбачено, що цей закон спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Натомість, підзаконний нормативно-правовий акт (Порядок №45), встановлює переваги для окремої соціальної групи, в порівняні із іншими, під час проведення перерахунку розміру пенсії.

За положеннями ст.1 Протоколу №12 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, користування права та свободами здійснення будь-якого передбаченого законом права забезпечується без дискримінації за будь-якою ознакою, наприклад за ознакою статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних та інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національної меншими, майнового стану, народження або за іншою ознакою. Ніхто не може бути дискримінований будь-яким органом державної влади за будь-якою ознакою, наприклад за тими, які зазначені в пункті 1.

Пунктами 63 та 65 Доповіді «Верховенство права», схваленої Венеційською Комісією на 86-му пленарному засіданні (Венеція, 25- 26 березня 2011 року) Венеційської комісії тлумачиться принцип «Заборона дискримінації та рівність перед законом». Так, Венеційської комісії вказує, що формальна рівність все ж таки є важливим аспектом верховенства права - за умови, що вона допускає нерівний підхід до тієї міри, яка є необхідною для досягнення сутнісної (субстантивної) рівності - та може бути розширена, не шкодячи тому принципові, що лежить в основі заборони дискримінації, який - разом із рівністю перед законом - становить основний і загальний принцип стосовно захисту прав людини. Як наголошено в документі Ради Європи з цього питання від 2008 р., ці два принципи є принципами прав людини настільки ж, наскільки вони є принципами верховенства права; а практика [Європейського] Суду [з прав людини] схиляється до того, щоб застосовувати заборону дискримінації за відсутності особливої потреби посилатися на неї як на принцип верховенства права, хоча до певної міри визнано, що рівність прав та обов'язків кожної людини перед законом є одним із аспектів верховенства права.

Рівність перед законом означає, що кожна фізична особа є підпорядкованою тим самим законам, і жодна фізична особа чи група осіб не мають особливих юридичних привілеїв.

Водночас, Конституційний Суд України у справі за конституційним зверненням громадянина ОСОБА_2 щодо офіційного тлумачення положень ч. 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» №4-рп/2015 від 13 травня 2015 року вказано, що аналіз положень Закону вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63).

Натомість, запровадження різних правил проведення перерахунку розміру пенсії, що не засновані на Законі №2262, не узгоджується з його спрямуванням на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що встановлення різних правил проведення перерахунку розмірів пенсій для осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262, не відповідають положенням ст.1 Протоколу №12 до Конвенції та ст.24 Конституції України.

Згідно з статтею 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Конституційний Суд України у рішенні №7-рп/2004 від 17.03.2004 р. у справі за конституційним поданням 45 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин 3, 4 статті 59 Закону України «Про державний бюджет України на 2003 рік» (справа про соціальний захист військовослужбовців та працівників правоохоронних органів) вказав, що Конституційний Суд України неодноразово розглядав проблему, пов'язану з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції Україниперебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 06 липня 1999 року №8-рп/99 у справі щодо права на пільги та від 20 березня 2002 року №5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

Необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба в Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов'язана з ризиком для життя і здоров'я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей (рішення Конституційного Суду України від 20 березня 2002 року №5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

В рішенні Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року №7-рп/2016 у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень другого речення ч. 7 статті 43, першого речення ч. 1 статті 54 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» Конституційний Суд України зафіксовано, що норми-принципи ч.5 статті 17 Конституції України щодо забезпечення державою соціального захисту громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей є пріоритетними та мають безумовний характер. Тобто заходи, спрямовані на забезпечення державою соціального захисту вказаної категорії осіб, у зв'язку, зокрема, з економічною доцільністю, соціально-економічними обставинами не можуть бути скасовані чи звужені.

Статтею 2 Закону №2011 визначено, що ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.

Суд не вважає прийнятною позицію відповідачів відносно того, що права військовослужбовців належним чином захищені при виключенні під час проведення перерахунку розмірів пенсій законодавчо закріплених додаткових видів грошового забезпечення, які враховувались при первинному розрахунку розміру пенсії.

В межах вироблених ЄСПЛ підходів до тлумачення поняття «майно», а саме в контексті ст.1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав та основоположних свобод людини, це поняття охоплює як «існуюче майно», так і активи, включаючи право вимоги, з посиланням на які заявник може стверджувати, що він має принаймні законні очікування стосовно ефективного здійснення свого «права власності» (п.74 рішення ЄСПЛ від 2 березня 2005 року «MALTZAN and Others v. Germany»). ЄСПЛ робить висновок, що певні законні очікування заявників підлягають правовому захисту та формується позиція для інтерпретації вимоги як такої, що може вважатися «активом», вона повинна мати обґрунтовану законну підставу, якою, зокрема, є чинна норма закону.

У рішенні Європейського суду з прав людини по справі «Цneryэldэz v. Turkey» (заява № 48939/99, параграф 124, ECHR 2004-XII), суд нагадав, що поняття «майно» у ч. 1 статті 1 Протоколу № 1 має автономне значення, яке не обмежується власністю на фізичні речі і не залежить від формальної класифікації в національному праві: питання, яке слід дослідити, це те, чи можна вважати, враховуючи всі обставини справи, що в заявника є право на істотний інтерес, що захищається цим положенням ... . Відповідно, так само як фізичні речі, певні права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися «майновими правами» і, відповідно, «майном» у цілях цього положення ... . Поняття «майна» не обмежується «існуючим майном», але може також охоплювати активи, у тому числі вимоги, стосовно яких заявник може стверджувати, що він має, як мінімум, розумне та «правомірне очікування», що він матиме можливість ефективного здійснення майнового права...»

Таким чином, ст.1 зазначеного Протоколу №1 слід застосовувати для захисту «правомірних (законних) очікувань» щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. Правомірні очікування виникають в особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала всі підстави вважати таке рішення дійсним і розраховувати на певний стан речей.

Тобто в зазначених рішеннях ЄСПЛ установив, що наявність «правомірних (законних) очікувань» є передумовою для відповідного захисту. У свою чергу умовою наявності «правомірних очікувань» у розумінні практики ЄСПЛ є достатні законні підстави. Інакше кажучи, «правомірні (законні) очікування» - очікування можливості здійснення певного права як прямо гарантованого, так і опосередкованого, у разі якщо особа прямо не виключена з кола осіб, хто є носіями відповідного права.

В рішенні Європейського суду з прав людини від 26.06.2014 року по справі «Суханов та Ільченко проти України» (Заяви № 68385/10 та 71378/10) Суд зазначив, що зменшення розміру або припинення виплати належним чином встановленої соціальної допомоги може становити втручання у право власності (див. рішення у справі «Хонякіна проти Грузії» (Khoniakina v. Georgia), № 17767/08, п. 72, від 19 червня 2012 року).

Натомість, не врахування при перерахунку розміру пенсії щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які були враховані під час нарахування особі пенсії, очевидно порушує право власності позивача, в розумінні положень ст.1 Протоколу №1 до Конвенції.

Щодо посилання відповідачів на прийняття Постанови №704, якою затверджені нові додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавок, схеми тарифних розрядів та коефіцієнти нарахувань, суд зазначає наступне.

Суд приймає до уваги посилання позивача, що зазначені ним додаткові види грошового забезпечення, які були йому встановлені Постановою №1294, передбачені і положеннями Постанови №704: виплата премій - передбачена ч.2 статті 9 Закону №2011, п. 2 та пп. 2 п. 5 Постанови №704 (раніше була вказана в п.5 Постанови №1294); надбавка за службу в умовах режимних обмежень - передбачена в пп. 6 п. 6 Постанови №704 (раніше була вказана в п.6 Постанови №1294).

Отже, щомісячна додаткова грошова винагорода, носить реальний та постійний характер, а тому відповідно до ч. 3 статті 43 Закону №2262 підлягає обов'язковому включенню до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії за вислугою років.

З врахування вказаного, суд враховує, що відповідач-2 діяв в межах діючого законодавства та із врахуванням інформації, яка була надана відповідачем-1.

Аналогічно, відповідач-1 діяв в межах п.5 Порядку №45 та надавав довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України за формою, яка затверджена в додатку до Порядку №45.

З огляду на вказане, суд погоджується із позицією відповідачів про відсутність протиправності в їх діях або бездіяльності.

Однак, обмеження дискреційної влади як складова верховенства права і правової держави вимагає, насамперед, щоб діяльність як держави загалом, так і її органів, включаючи законодавчий, підпорядковувалася утвердженню і забезпеченню прав і свобод людини.

Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 06 вересня 1978 року у справі «Класс та інші проти Німеччини», із принципу верховенства права випливає, зокрема, що втручання органів виконавчої влади у права людини має підлягати ефективному нагляду, який, як правило, повинна забезпечувати судова влада. Щонайменше це має бути судовий нагляд, який найкращим чином забезпечує гарантії незалежності, безсторонності та належної правової процедури.

Засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. Так, при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме, запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб'єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права без його практичного застосування. Таким чином, обов'язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту.

Верховний Суд України у своїй постанові від 16.09.2015 року по справі №21-1465а15 зазначив, що у випадку задоволення позову, рішення суду має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду. Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії, чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникла б необхідність повторного звернення до суду.

Окрім того, за ч. 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів власних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийнятні (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституції та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом було встановлено, що не включення щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії позивачу суперечить міжнародним нормам, Конвенції, практиці Європейського суду з прав людини, Конституції України, Закону №2011 та Закону №2262.

У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (п. 10 ч. 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відтак, на переконання суду належним захистом прав та інтересів позивача є саме зобов'язання Комісаріат скласти і подати до відповідача-2 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 35 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %.

У той же час, у порядку адміністративного судочинства підлягають захисту лише порушені права, тому суд позбавлений можливості задовольняти вимоги на майбутнє, у зв'язку з чим позовна вимога щодо зобов'язання Головного управлення Пенсійного фонду України в Київській області нарахувати і виплатити ОСОБА_1 пенсію після отримання від Комісаріату відповідної довідки, не підлягає задоволенню, оскільки є передчасною.

Відповідно до статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема:

1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;

2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Відповідно до положень чч. 1 та 2 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд приходить до висновку про те, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача понесені ним судові витрати у розмірі 704, 80 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Комісаріату.

Керуючись ст.ст. 9, 72-73, 76-77, 139, 143, 243-246, 255, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

2. Зобов'язати Київський обласний військовий комісаріат скласти і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 35 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами - 10 %, надбавка за кваліфікацію в/сл. 2 клас - 2,5 %.

3. В іншій частині позову відмовити.

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Київського обласного військового комісаріату (04053, м. Київ, пров. Артилерійський, 5в, код ЄДРПОУ 07910662) судові витрати у розмірі 704, 80 грн. (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок).

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення встановленого ст. 295 КАС України строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.



Суддя А.Б. Федорчук
 
Регистрация
10 Фев 2019
Сообщения
6
Симпатии
16
Прошу повідомити, чи підготовлений позов до ЕСПЛ по справі Федішена до л/к №802/2196/17-А. Якщо так, то як його отримати?
 
Регистрация
10 Фев 2019
Сообщения
6
Симпатии
16
Моя справа №750/7535/17 до л/к пролежала в ВСУ один рік. 4.02.2019р. Касаційний суд ВСУ, де суддя-доповідач Мороз Л. Л. скасував рішення райсуду та Київського апеляційного адміністративного суду, тобто відмовив мені позов до л/к посилаясь на постанову №45, хоча ця суддя Мороз Л. Л. по справі Федішена №802/2196/17-А була другої думки. Друга справа, №750/12728/17 про перерахунок пенсії по новій довідки л/к, яка була надана ПФ по рішенню суду по справі №750/7535/17 Шостим апеляційним адміністративним судом 29.01.2019р. задовольнив мої вимоги. Для написання відзиву на касаційну скаргу ПФ мені потрібно повний текст пункту 23 рішення ЄСПЛ від 8 листопада 2005р. у справі "Кетчко против України" (заява №63134/00) на яку ВП ВСУ обгрунтовав своє рішення по зразковій справі №802/2196/17-А від 12.12.2018р. Заздалегідь вдяний.
 

le pensionnair

старший лейтенант
Регистрация
25 Дек 2016
Сообщения
610
Симпатии
433
04.02.2019 по Вішій справі №750/7535/17 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду скасував
Постанову Деснянського районного суду м. Чернігова від 12.09.2017 по справі №750/7535/17 - повністю.
Який тепер сенс судитися надалі з ПФ по довідці ЛК з "великими процентами", яка по суті скасована 04.02.2019 р.?
 

le pensionnair

старший лейтенант
Регистрация
25 Дек 2016
Сообщения
610
Симпатии
433
Для nikolay1341

ДЛЯ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ У РАБОТІ НАДАЄТЬСЯ ШАБЛОН ЗАЯВИ до ЄСПЛ , який разроблений групою "Міркування та приклади щодо захисту прав пенсіонерів міліції в ЄСПЛ." за активною участю пенсіонерів міліції Улибіна, Полякова та Левшина.
P/S Консультації, роз'яснення та відповіді на питання не надаються ( читайте НАТАТКУ до формуляру).

Вложения
 

Пешеход

Идущий пешком
Регистрация
5 Фев 2019
Сообщения
222
Симпатии
428
У меня матюкается:
Please wait... If this message is not eventually replaced by the proper contents of the document, your PDF viewer may not be able to display this type of document. You can upgrade to the latest version of Adobe Reader for Windows®, Mac, or Linux® by visiting http://www.adobe.com/go/reader_download. For more assistance with Adobe Reader visit http://www.adobe.com/go/acrreader. Windows is either a registered trademark or a trademark of Microsoft Corporation in the United States and/or other countries. Mac is a trademark of Apple Inc., registered in the United States and other countries. Linux is the registered trademark of Linus Torvalds in the U
 

Пешеход

Идущий пешком
Регистрация
5 Фев 2019
Сообщения
222
Симпатии
428
Мне кажется, что стоит в таких случаях выкладывать сам документ, а не его ссылку. Если он объемный, можно под сполер прятать;)
 

Detective2013

старший прапорщик
Регистрация
11 Дек 2015
Сообщения
266
Симпатии
375
Сверху